Juletradisjoner

[http://www.youtube.com/watch?v=eJbvnvi4Udo&feature=rec-LGOUT-exp_fresh+div-1r-2-HM]

Julen er for mange forbundet med tradisjoner. For noen er det en tradisjon at familien samles og gjør omtrent det samme hver jul. Her er noen eksempler:

- Pynte juletreet
- Godtestrømpe på senga
- Se på julemorgen på TV (Tre nøtter til Askepott, Reisen til Julestjernen)
- Gå i kirka
- Spise julemiddag (ribbe, pinnekjøtt, kalkun osv.)
- Gå rundt juletreet
- Synge julesanger / spille julemusikk
- Åpne julegavene sammen
- Lese Juleevangeliet
- Gå på ski
- "Kose" seg med svigers i maaange dager:)
- Julebukk

I hjembygda mi er butikken vår blitt en del av tradisjonen til folk flest. Desember måned innleder vi med å pynte butikken til advent, det legges ut konvolutter hvor man kan kjøpe lodd og vinne fenalår, kasser med klementiner og kasse med julebrus. Ungene kan delta gratis i en gjettekonkurranse og vinne julegodteri. Siste uka før jul fyller vi ei handelsvogn med varer og folk kan betale noen kroner og gjette på verdien av innholdet. Trekninga skjer som oftest på lillejulaften og den som da er nærmest verdien vinner hele innholdet.

Vi har to kaffebord i lokalet,som benyttes ofte. Der har folk egne kopper med sine navn på og det settes ut julekaker og andre godbiter hver dag. Vi har tent telys og det spilles julemusikk. Stemninga er munter rundt bordene og det er blitt det sosiale samlingspunktet i bygda.

I tillegg har vi en tradisjon med gløggutdeling utfor butikken, betjeneninga går utkledd som nisser eller små hjelpere, og vi har i anledning "kosedagen" ulike tilbud på varer. Vi får besøk av nissen som kommer roende og deler ut små gaver til ungene som har møtt opp.

Et år tok vi oss ikke tid til dette og det ble en sak på bygdemøte,folk ville verne om det som er blitt en tradisjon gjennom de siste ti årene. Veldig koselig både for oss som jobber der og for kundene.